کمی تا قسمتی طنز

جدیدترین مطالب طنز

به زودی همچین راه میفتد که کف کنید!

پیام های کوتاه
مطالب پربحث‌تر
آخرین دیدگاه‌ها
  • ۱۷ ارديبهشت ۰۲، ۱۴:۴۷ - ناشناس
    عجب!
نویسندگان
جمعه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۹ ب.ظ | کیانا واثقی

 

پیش نیاز درس:

یک بار روخوانی این غزل از حافظ و آشنایی با وزن آن!
تسلط کامل بر زبان عربی و ادبیات فارسی
 

درس یکم: تمحیدیه

 
 
 
بلاشک جملگی شما عزیزانی که هم اکنون در حال خواندن نوشته‌ی بنده‌ی کمترین در این مکان ملکوتی هستید، می‌پندارید که «آیدین» را می‌شناسید؛ ولکن من خود را موظف می‌دانم که شما را با ابعاد کشف نشده‌ی استاد آیدین بدعتی۱، این پدیده‌ی تکرار نشدنی، آشنا سازم؛ باشد که از خواب غفلت بیدار شوید و از به فنا رفتن نه تنها نصف، بلکه هر دو نصف حیاتتان جلوگیری به عمل آید؛ هر چند که در وصف درخشندگی -کورکننده‌ی- این ستاره‌ی آسمان زبان و ادب پارسی، قلمم بس مست و ضعیف است و کلمات بس پست و خفیف. ۲
 
۱. ایشان را به دلایلی که در ادامه‌ی مطلب خواهم گفت، جز بدین گونه نتوانم خواند!
۲. «مست» صرفا جهت جناس بودن با «پست» آمده است و منظور خاصی را نمی‌رساند!
 
بنده‌ی حقیر در وصف کمالات لایَصوف۳ استاد آیدین بدعتی چه بگویم که سروده‌ی کمتر شنیده شده‌ی ایشان، خود برتر از هر کلام دیگری واصف حلیه‌ی جمال و کمال استاد است. ایشان در بیتی از این غزل می فرمایند که:
بِدعَت۴ رسد به عِندَش۵ ار خود به سان آیدین
هر واژه را نویسی با چارده کتابت
 
۳. وصف نشدنی! مراجعه شود به: عربی و زبان فارسی۳
۴. بدعت: نوآوری!
۵. عِند: ته؛ آن جا که شور هر چیز درآید
 
تفسیر شعر: در این سروده حضرت آیدین، خلاقیت و نوآوری خود را در املا و نوشتار کلمات می‌ستاید و این بیت در حقیقت تو دهنی و عرضه اندامی‌ست برای همه‌ی حسودانی که این همه ابتکار را نتوانند دید؛ باشد که کور گردند.
 
بنده خود در زمان مریدی این ادیب حاذق و فایق، بارها شاهد بوده‌ام که ایشان حتی واژگانی را که جز به یک صورت نمی توان نوشت -همانند کفش و پروانه و ...- به ۱۴ و گاهی ۱۷، ۱۸ صورت گونه‌گون کتابت توانند کرد! و حیرانم که گر نام این پدیده را معجزه ننهم، پس چه نام توانم نهاد؟!
در بیت دیگری از همان غزل، آمده است که:
 
هر چند من به پارسی، گویم سخن ولکن
هیــــــــــــــــچ زبان دیگر نایل به فر۶ نیاید
 
۶. فر: فرار!!!
آ.ن: در اینجا کشیده نوشته شدنِ «هیچ» وزن را پر می‌کند مثل اینکه!
 
تفسیر شعر: این بیت اشاره به جهان شمول بودن ابتکار و نوآوری استاد در نوشتن کلمات دارد. حضرت آیدین در این بیت می فرمایند که این خلاقیت تنها به زبان مادری ایشان (فارسی) محدود نمی‌شود و حتی زبان قبایل منقرض شده‌ی شمال غربی آمریکای جنوبی نیز از این قاعده مستشنی نیست! -همان گونه که افتخار دیدن چندین مورد خلاقیت در زبان‌های عربی و انگلیسی را از ایشان در همین محفل فرهنگ و ادب، داشته‌ایم!-
 
البته علت این که همه ی زبان‌های جهان از لطف و التفات استاد برخوردار گشته‌اند، آن است که زبان ها خود از این حضرت -با تضرع و زاری بسیار- خواستار تحول -چه از لحاظ نوشتاری و چه دستوری- اند. به امید آن که بدین گونه، به اوج معنا رسند. آیدین در این باب در بیت دیگری از همان غزل فرمایند که:
 
این راه را نهایت آیدین کجا توان بست
کش۷ صدهزار واژه بیش است در ثنایش
کای دهخدای ثانی، تغییر ده تو ما را
 
معنای شعر: آیدین راه -نوآوری و ابتکار در دستور و املای زبان- را چگونه می‌تواند رها کند، هنگامی که بیش از صدهزار واژه (مجاز از زبان - شامل زبان های زنده‌ی دنیا و زبان‌های لب گور گرفته تا پوسیده و فسیل شده) در ثنا و ستایشش گویند که: «ای دهخدای دوم*، بیا و ما را دستخوش تغییرات روحانی و کبریایی و خود گردان.»
 
۷. کش: که برای او!!
 
و به راستی که مقابل این همه زاری و التماس، دل مهربان و پرشفقت استاد را جز اجابت، چاره چه مانَد؟! از اینجاست که شاهد تغییر و تصرفات -دستوری و نوشتاری- کل اجمعینِ زبان های دنیا هستیم و شکوفایی روزافزون آنان را به چشم می بینیم!
و صد دریغ و افسوس که تا امروز، سر منشأِ این شکوفایی ها (استاد آیدین بدعتی) بر ما پوشیده مانده بود. اما امید است که زین پس قدر این ادیب و عالِم گرانقدر را بیشتر بدانیم.
* توضیحی در باب «دهخدای دوم»: بسیاری از شاعران و ادیبانی که افتخار شاگردی و حضور در محضر پربار استاد را داشته اند، به دلیل اوج تسلط ایشان بر واژگان، وی را «دهخدای دوم» نامیده‌اند. گرچه عارفان بر این باورند که آیدین، همان روح دهخداست که در هیبتی نوین حلول کرده است و اصلا «آیدین بدعتی» وجود ندارد و هر چه هست، همان دهخداست!
 
پس از خواندن متن درس، به پرسش های زیر پاسخ دهید:
۱. آیدین که بود و چه کرد؟
۲. بیابید همه‌ی آرایه‌های درس را!
۳. قالب و قافیه‌های بیت سوم را بیابید!
۴. با توجه به موارد ذکر شده در درس و با مرور دروس مربوط به حکمت و عدل الهی در کتاب دین و زندگی۲، کسب نمره‌ی کامل توسط آیدین و نمره‌ی ناکامل به وسیله‌ی من در درس زبان فارسی را تفسیر و تشریح کنید. :|

دیدگاه‌ها (۴۴)

  • امیر محمد حریمی
  • سلام عزیزان لطفا به وبلاگ ما هم یه سر بزنید greeneath.blog.ir

    زبان بنده ازز شگفتی به وجد آمد! عالی بود عالی!
  • سیدمحمد کاظم صدری
  • سلام ممنون که اومدید سر زدید

     

    راستش را بخواهی امروز هیچ اتفاق خاصی رخ نداد
    فقط حدود ظهر باران کوتاهی بارید اما زار زار …

    آورین
    شعر هفته قشنگ بود
    مهدی فرجی شاعر خوبی :)
    پاسخ:
    مرسی.
    آیدین جان
    هیچی دیگه! اگه طنز سالو می‌نوشت اینقدر که از کوبیدن من خوشحال شدی نمی‌شدی!



    پاسخ:
    آها!
    پس کوبیدن چیه!؟
    آیدین جان!
    اسم اینو میذاری کوبیدن؟
    پاسخ:
    اسم چیو؟
  • کمند سلیمانی
  • من هىچ گونه سخنى ندارممممم!
  • عرشیا منصوری
  • خصوصی دادم :)
    گفته بودم اعتراض=کسر 1 نمره! گفتم یا نگفتم؟! (3)
    الآن کم کنم؟!
  • کمند سلیمانی
  • کیانااااااااااااااا نامرررررررررررررد!اصن من اعتراض ورقه یا بقول آقای جوهری بازبینی ورقه میدم!!!!!!!!!!!!!!
    نمیشه صبا! من باید منتقل کنم به دفتر امضا بزنم خودم!

    خب پس صبا: 5.5
    کمند: 5.5
    (اون نیم نمره ی صبا رو + 0.5 نمره از خودت کم کردم که دیگه به من نگی مامی بزرگ!)
    :دی
    من خودم جا به جاییشو انجام میدم خب اصن!
  • کمند سلیمانی
  • کیانا! :| خب یکم مهربان تر!!!!!!!!!! :|
    عجب مامی بزرگیه ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :|
    آری! میتونم 1 نمره از تو کم کنم، 0.5 نمره بدم کمند. (0.5 نمره عوارض جابه جاییه!) این فداکاری رو میکنی در مقابل خواهرت؟!
    حسابان 3>
    کیانا~~~> خب اگه همه استادا و دبیران محترم مثل تو نمره میدادن ، درس خوندن واسه همه یه امر آرزویی میشد! :| [من الآن چه قد دوس دارم درس بخونم :دی]
    میشه یه 0.5 نمره هم به خواهرم بدی؟! گناه داره! :دی
    جاااان؟! :| ما را با حسابان نسبتی نیست! :|
    کمند~~~> دیگه یادت نره ها! :|
    آیدین جان

    بگو کلمات کلیدی رو میخونیم دیگه!!!!
    بهار برو ببینم چه میکینا! پرخامه باشه! واسه سلامتی خوبه! :دی
    کمند: آره اتفاقا داشتم به عدالت و دادگستری خودم می بالیدم! :دی اشکال نداره! پسرا نیفتن پس کی بیفته؟! :دی
    علی: نه دیگه! 4 به پایین تجدیده! ایشالا شهریور قبول میشی! شهریورم نشد، دی!
    کیانا جان
    الان قبول میشم دیگه؟؟؟
    اون دوست عزیزمون هم فردا تو یه پست اعلام وجود میکنه آشنا میشین  !
    (البته قسمت مناظرشو با شما حذف کردم)(مال بقیه هم حذف کردم تبعیض نشه)!!!!
  • کمند سلیمانی
  • کىانا دقت کردى چقر عادلانه نره مىدى!استادان ما هم در آىنده اگه اىنجورى باشن خب پسرا صفرم نمى شن!!!
     چشششششششم استااااد جونم من برم ببینم پیش بندم کجاست😜
    کمند:
    ااا صبا خواهرته؟! ینی نوه مه اونم؟! پس 0.25 دیگه هم باید بدم بهش! :دی
    تجدید نظر: صبا: 6.5!!
    دیگه اعتراض نباشه! اعتراض=کسر 1 نمره! :دی

    پویا: خب شما دیر رسیدی دیگه تموم شد! :|

    علی: اوه! سپاس فراوان واقعا! اون عزیزی هم که نام بردید نمیشناسم!!

    کمند: :)) نوه تو از نوادگان منی! ینی چی من ادبیاتم خوب نیس!؟ آبروی خاندانو بردی!!

    علی: 1- اوه! شما بر اطلاعاتمان افزودید اصن!! خیلی! 1.5 + اون قضیه ی کتک کاریه رو شرح بدین 2 میدم! :دی
    2- 0.25
    3- صفر!
    4- جواب خلاقانه ای بود! 2!
    نمره ی کل: 3.75 منهای 0.25 به دلیل پسر بودن :دی
    سرجمع: 3.5

    بهار: ناپلئونیش خوب باشه، دستکش و پیش بند و سایر وسایل مورد نیاز برای ناپلئونی خوردن هم بیاری، قبولی عزیزم! :* :دی
    حضور آقا علی رضا در یک طنز به شکل محسوسی کمرنک شده موافق نیستین ؟؟؟؟؟
    کیاناجووووون استااااااااد نمیشه من ماده تبصره ای، تک ماده ای بزنم یا شهریور بیام جواب سوالا رو بدم یه ناپلونی بگیرم قبول شم؟؟؟ 😇💖

    1.موجودی صاف و دوست داشتنی دراز و مو مانند که تا حدودی هم *****است.
    بزرگترین شاکی وی کیبوردش است !!!
    بزرگترین افتخار زندگی که نمیدونم واقعیه یا نه یکم کتک کاری بود که جریانش رو بیخیال!!!
    حراف غیر منحرف!!!
    اشاعه فرهنگ وبلاگ نویسی و درس نخواندن از کار های مهم ایشان است!!!
    در مورد بلا هایی که سر زبون های مختلف آورده من حرفی نزنم بهتره!!!

    2.مبالغه و ... !!!!

    3.مسلما قالب ترکیبی!!!!

    4.آیدین حرفزیاد میزنه!!!!

     
  • کمند سلیمانی
  • پویا بنده هم بلد نیستم!یعنی اصن ادبیات بنده زیرِ خط فقر!گرامر فارسیم کلن مشکل داره!اصن حرف می زنم جمله ها غلطِ همه!
    الان فهمیدی خواستم همدردی کنم یا بیشتر توضیح بدم؟ :دی
    کیانا جان
    نثر شیوا و دل انگیزی دارید که در اوج فصاحت طنزی لطیف در آن موج میزند.
    .
    بسیار مشتاقیم مباحثه شما را با سمونیدس (6ق.م) شاهد باشیم البته کمک بهار جان هم خالی از لطف نخواهد بود است .
    شاید یه پست در مورد نظراتش  بزارم!!!
    .
    خدا رو شکر کن آیدین
    پویا جان
    میشد غمگین فکر کنم.
     من حس می کنم کند ذهن شدم، ینی یه بحثی رو که از اول نبودم دیگه نمی فهمم.
    من یه 3-4 روز نبودم همه با هم نسبت پیدا کردن،اونم نه سببی، بلکه نسبی!!!
    فیلم ترکیه ایه؟؟
    من عمه ندارم مسئولین به فکر باشن.!
    چرا همه ادبیاتشون خوبه!
    آیدین=> اون کلمه ای که دیروز تو مدرسه پرسیدی هیچکی نمی دونس چی بود؟؟(توش ژ داشت)؟

  • کمند سلیمانی
  • کىانا! نوه اى گفتنا بعد درسته صبا 0.25 از من بىشتر شه؟ :دى!!! البته ىادم نبود ک خواهرمه :پى
    بازم خوبه!
    خب من دانش آموز بى کار نىستم ک بىام کل آراىه ها رو در بىارم اىن وظىفه ى آى دىن باشه بهتره!!!!آشىه ک خودش پخته دىگه!!!!!!!
    برو بچس
    من ظهر 1TANZ را به مدیگه خود می آلایم !!!!
    تا همه راضی باشن!!!

  • گلبرگ دانلود
  • سلام بر شما ،
     از ورژن جدید قالب راز دیدن فرمایید .
    یاعلی
    صبا:
    1- عااالی!! 2 نمره کامل + 0.5 همین جوری الکی چون دوس دارم! حرفیه؟!  (از اون استاد عقده ای ها میشما! :دی)
    2- میدونم بسیار است! :| حالا 0.25 به خاطر اون «همی» ته جواب سوال پیش که بسیار بر دلمان نشست اصن! :دی
    3- 0.5!
    4- کلا به نقض موارد یاد شده در سوال پرداختید اصولا!! ولی به خاطر عقل سلیم و نتیجه گیری منطقی و همدردی ای که در ته کلامتان حس می شد، 1.75 نوش جانتان بادا! :دی
    نمره ی کل: 5 از 8! به علاوه ی 1.25 هم می کنیم! چون از کمند بهتر جواب دادی، بیشتر شی ازش!
    سرجمع: 6.25 :دی
    +من سر همین یه درس زندگیم نصف شد!! بعد هر چی تعداد درسا بیشتر شه، در حالت حدی (با قدر نسبت 1/2)، زندگی من به 0 میل می کنه! (مراجعه شود به حسابان!) بعد تو چه انتظاری داری از من؟!
    ++ آیدین: الآن با چه رویی انداختی تقصیر من؟! :| من که گفتم پاک کن! کی بود که پاک نکرد؟! ها ها ها؟!

    بهار: محشری از خودته :) :*

    +++ بهار، رها: جواب سوالا کو؟! :دی
    کمند: بیا در آغوشم! :دی
    1- بد نبود! 1.25
    2- پس تو چی ای؟! صفر! :|
    3- اسم با مسمایی بود!! 1.5
    4- خب ما علی الحساب 2 میدیم!
    نمره ی کل: 4.75 از هشت + 1 نمره به خاطر اون تعریفایی که کردی :دی + 0.25 چون نوه می :دی
    سر جمع: 6 از 8!
    توجه: سوالا رو جدی بگیرین! فردا بیاین التماس کنین که استاد عروسی دختر عمه م بود، داشتم میمردم،... 0.25 بده نیفتم، نمیدما! گفته باشم!
    هر سوال هم 2 نمره ست!! :دی

    محشری کیانا محششششششرررررر
    من که میروم سر به بیابان نهم  به راستی که 
    ،که بوووود آیدین?
    اصلاح قسمت نخست پاسخ سوال 3:
    قالبیست نو آورده و خود آورده*
    خب میخام خیلی مفهومی به سوالات پاسخ بدم : :دی!

    ۱. آیدین که بود و چه کرد؟
    آیدین یکی از موارد نادر قرن21 است که به طرز فجیعی به تحریف زبان فارسی و دیگر زبان های دوست و همسایه (و حتی غیر همسایه!)پرداخته است ولی با حضور دوستان در یک طنز به هیچ موفقیتی فعلا دست نیافته است (و نمی یابد :دی!) همی!

    ۲. بیابید همه‌ی آرایه‌های درس را!
    آرایه بسیار است و زبان و زمان محدود! :دی


    ۳. قالب و قافیه‌های بیت سوم را بیابید!
    قالبیست نو آورده اما خب از روی 3مصرع کمی دشوار است!به فال نیک میگیریم با اجازه این سوال را! :دی


    ۴. با توجه به موارد ذکر شده در درس و با مرور دروس مربوط به حکمت و عدل الهی در کتاب دین و زندگی۲، کسب نمره‌ی کامل توسط آیدین و نمره‌ی ناکامل توسط من در درس زبان فارسی را تفسیر و تشریح کنید. :|
    عقل کامل و بالغ همچین قضیه ای را نخواهد پذیرفت اصن!تازه چشاشم 4تا خواهد شد! :| :دی

    ینی این دروس و آموزش ها ادامه دارن؟!
    پاسخ:
    ادامه!!!!!؟؟؟؟
    بفرما! تحویل بگیر کیانا! انقدر گفتی این بخششو حذف کنیم که کار دستمون داد!
  • کمند سلیمانی
  • من به تو چى بگم که ىه جمله نىم مهرى مى نوىسى اسمشم گزاشتى" کلمات "کلىدى!!!!
  • کمند سلیمانی
  • کىانااااااا اصن ى وضىىىىى اصن ى وضىىىىى عالى بوددددددد!
    پاسخ سوال ها:
    1.آىدىن آىدىن بود و کار هاى آىدىنى مى کرد!
    2.بر عهده ى دانش آموزان عزىز
    3.قالب آىدىنى!
    4.سوال 4 کمى طول مىکشه هر کسى ک ماىل به دونستن جوابش هست مى تونه در کلاس خصوصى مت شرکت کنه تا اىن سوال کاملا براش بشکافم!
    با تچکر! 
    + دوستان از اون جای اشتباه «را» در سوال آخر صرف نظر کنید! جمله به هم میریزه بخوام درستش کنم!! :دی
    رها: ذووووق کردن میدونی چیه؟! خیلیـ خیلیـ ذوق کردم! خیلیــااا!!
    :)
    :* 3> :x


    آیدین: چه طوری به خودت اجازه میدی با این قطعیت بگی که چیزی که من نوشتم طنز سال نمیشه؟! :دی :دی
    @رها  هیچی دیگه! اگه طنز سالو می‌نوشت اینقدر که از کوبیدن من خوشحال شدی نمی‌شدی!

    خوابم پرید :|

    واااااااای کیـــــانااااا. معرکه میدونی چیه؟؟ خیلیـــ خیلیـــ عالی بود!خیلیـــــا ...

    من جدا هیـــــــچ حرفی ندارم !


    سوال 4 ♥ 3> :xxXx


    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی